Autor Wiadomość
admi
PostWysłany: Sob 20:40, 29 Lip 2006    Temat postu: przelozenia co i jak

Następnym krokiem w tuningowaniu naszego autka może być zmiana przełożenia. Dla tych którzy nie wiedzą o co chodzi - przełożenie jest to liczba obrotów silnika potrzebna do obrócenia 1 raz koła. Przykład - przełożenie wynosi 5:1, czyli do pełnego obrotu koła potrzebne jest 5 obrotów silnika. Teraz mały schemacik:


Przełożenie

Duże (np. 15:1)

Małe (np. 3:1)
Prędkość max.

Niska

Wysoka
Przyspieszenie

Duże

Małe
Czas jazdy

Długi

Krótki



Uwaga dotycząca samochodów elektrycznych - Domyślam się, że część z was będzie chciała ustawić jak najniższe przełożenie żeby jak najszybciej pojechać Very Happy I tu muszę ostrzec. Jeżeli przesadzimy ze zmniejszaniem przełożenia, możemy przegrzać silnik i/lub regulator. W najlepszym przypadku zakończy się to odcięciem zasilania przez regulator (oczywiście, jeżeli mamy elektroniczny), a w najgorszym spaleniem silnika.
Jeżeli jednak zwiększymy przełożenie, uzyskamy lepsze przyspieszenie oraz dłuży czas jazdy na akumulatorze. Odbije się to jednak na prędkości maksymalnej.

Przełożenie zmieniamy poprzez wymianę zębatki na silniku (tzw. atakującej ; po angielsku - pinion gear) i/lub zębatki odbierającej na wałku lub pasku (po angielsku - spur gear). Im mniej ząbków na zębatce silnikowej, tym większe przełożenie. I odwrotnie w przypadku zębatki odbierającej, mniej ząbków - mniejsze przełożenie.
Ważną rzeczą przy wymianie zębatek jest ich odpowiednie ułożenie - nie mogą się ściskać, ponieważ wtedy wytwarza się opór, ani nie mogą być też za daleko siebie, ponieważ ząbki mogą wtedy przeskakiwać i zcierać się. W tym celu stosujemy numer z kawałkiem papieru który wkładamy między zębatki, a następnie przyciskamy je do siebie i przykręcamy. Następnie wyciągamy kawałek papieru z pomiędzy zębatek już mamy odpowiednie ułożenie.

Cena jednej zębataki nie przekracza 30 zł, tak więc myślę, że warto zaopatrzyć się w parę sztuk i pokombinować trochę.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group