Forum rcmania Strona Główna rcmania
RC maniacy!!!
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

silniki:ich budowa i rodzaje

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum rcmania Strona Główna -> rady rc
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
admi
Administrator



Dołączył: 29 Lip 2006
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 20:37, 29 Lip 2006    Temat postu: silniki:ich budowa i rodzaje

Jeżeli chcemy, aby nasze autko nie tylko ładnie wyglądało, ale też jeździło jak należy, musimy pomyśleć o zmianie silnika. Na początek jednak przypomnijmy jego budowę. Silnik elektryczny składa się głownie ze stojana (obudowa silnika z magnesami), wirnika, komutatora, uzwojenia i szczotek.


Szczotki przekazując prąd na kolejne części komutatora powodują powstanie pola magnetycznego wokół uzwojenia. Kolejne segmenty komutatora znajdują się w zmiennym polu magnetycznym powodując powstanie siły elektrodynamicznej. To właśnie dzięki niej nasze silniczki się kręcą. To chyba tyle z teorii, a teraz przejdźmy do rzeczy... Kupując silnik należy zwrócić uwagę na wiele rzeczy: czy jest na łożyskach, ile ma zwoi, czy ma na wierzchu szczotki, czy jest rozbieralny. Ceny silników są bardzo różne, lecz dobry silnik możemy kupić już za 150-200zl.

Ilość zwoi ma główny wpływ na osiągi naszego modelu. Jeżeli silnik będzie miał mało zwoi, będzie on osiągał bardzo duże obroty i moc (zwiększa się siła elektrodynamiczna, dzięki której silnik się kreci) oraz co za tym idzie - będzie pobierał więcej prądu (P=U*I), przez co jazda modelem staje się coraz krótsza. Należy jednak zwrócić uwagę też na silniki typu STOCK (27 zwoi). Posiadają one bardzo duży moment obrotowy (w silnikach elektrycznych jest on już dostępny przy niskich wartościach obrotowych, w przeciwieństwie do spalinowych), co daje nam ostrego "kopniaka" ze startu. Osiągają one tez niemałe obroty (Green Machine Pro - około 30 000 rpm) co daje nam tez spora prędkość maksymalna. Jest to idealne rozwiązanie dla osób chcących szybko i długo jeździć. Jeżeli natomiast chcemy, aby nasz model miał ponadprzeciętną moc, to należy się zastanowić nad silnikiem mającym mniej zwoi. Ilość zwoi wyraża się najczęściej w postaci np. 13x4. Ta pierwsza liczba określa ilość zwoi na danym segmencie, a ta druga mówi nam, ile razy powtórzyła się ilość zwoi na jednym segmencie, czyli 13x4 - trzynaście poczwórnych zwoi.

Bardzo ważnym elementem silnika są szczotki. Różnią się między sobą twardością i to od nich zależy częściowo jak szybko będzie się kręcił nasz silnik oraz jak szybko będzie nam się zużywał komutator. Wiele tez zależy od sprężynek dociskających szczotki do komutatora. Jeżeli wybierzemy zbyt twarde - komutator nie pożyje za długo, jeżeli natomiast zbyt miękkie, silnik nie zadowoli nas swoimi osiągami. Na szczęście każdy komutator można zawsze przetoczyć specjalna tokarka, a szczotki i sprężynki po prostu wymienić.

Jeżeli posiadamy bardzo mocny silnik, warto pomyśleć o odpowiednich kablach doprowadzających do niego prąd. Ważnym jest, aby miał on jak najmniejsze opory. Zależą one od pola przekroju kabla, materiału, z którego jest zrobiony oraz od jego długości. Pożądane w tym wypadku są kable jak najgrubsze oraz jak najkrótsze.

Dokonując wyboru silnika należy tez zwrócić uwagę na nasz model i zadać sobie zasadnicze pytanie - czy nasz model wytrzyma takie przeciążenia wytwarzane przez dany silnik? Niestety nie wszystkie modele są doskonałe i mogą nie wytrzymać dużej mocy silnika.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum rcmania Strona Główna -> rady rc Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin